OPREȘTE BARBARIA, SALVEAZĂ CIOCÂRLIA! Societatea civilă lansează o amplă campanie de oprire a masacrului păsărilor din România

fb_cover-photo

Bucureşti, 22 aprilie 2015. Societatea Ornitologică Română și Federația Coaliția Natura 2000 România lansează astăzi campania Oprește barbaria, salvează ciocârlia! ca reacție a societății civile din România la masacrul păsărilor ce poate fi declanșat de noua formă propusă a Legii Vânătorii aprobată de Camera Deputaților la sfârșitul lunii februarie. Vânătoarea pe terenurile proprietate privată fără acordul proprietarilor, majorarea perioadei de vânătoare pentru anumite specii de păsări cu până la trei luni și deschiderea vânătorii de păsări în rândul străinilor sunt principalele modificări aduse de proiectul de lege.
Inițiatorii campaniei „Oprește barbaria, Salvează ciocârlia!” cheamă toți românii iubitori de natură să se alăture demersului și să semneze petiția pentru oprirea proiectului de lege în forma propusă și să transmită un mesaj puternic și convingător parlamentarilor că natura este importantă și că decimarea speciilor de păsări nu reprezintă voința românilor.
VIDEO – Urmărește clipul campaniei „Oprește barbaria, salvează ciocârlia!”
Semnează PETIȚIA
„Patru sunt principalele probleme ale Legii Vânătorii în forma propusă și aprobată de Camera Deputaților. Prima este că se încalcă dreptul la proprietate garantat de Constituție deoarece se permite vânătoarea pe terenurile proprietate privată fără acordul proprietarilor, a doua este că pentru 18 specii de păsări perioada de vânătoare este majorată cu până la trei luni, fapt ce duce la periclitarea unor specii pentru că vânătoarea se va suprapune peste perioada de împerechere. Cea de-a treia problemă este că numărul de exemplare care pot fi vânate va fi stabilit prin Ordin de ministru fără consultarea custozilor ariilor protejate și a altor organizații interesate de conservarea faunei. Ultima mare prolemă este că legea deschide vânătoarea păsărilor cântătoare în rândul străinilor, care, după cum știm din experiență, fac adevărate băi de sânge. Prin campania „Oprește barbaria, Salvează ciocârlia!” ne dorim să transmitem un mesaj clar românilor și parlamentarilor că legea în forma propusă este periculoasă pentru tot ce înseamnă natură în România și că ea trebuie respinsă”, a declarat Luminiţa Tănasie din partea Federaţiei Coaliţia Natura2000 România.
„Actualul cadrul legislativ al vânătorii prezintă o serie de probleme, care duce la un impact negativ major asupra speciilor de păsări din România, iar adoptarea unor noi reglementări prin noua formă propusă va crea și mai multe probleme, haos și confuzie”, a completat Luminița Tănăsie.

Ciocârlia de câmp se mai vânează doar în șase țări din UE, printre care și România
Ciocârlia de câmp, una dintre cele mai iubite păsări din România și inspirație pentru mari muzicieni ai lumii, printre care și George Enescu prin Rapsodia Română nr. 1, este alături de graur, sturzul cântător, pițigoi, privighetoare, gâsca cu gât roșu și alte 18 specii, pe lista păsărilor care ar putea fi puternic afectate de noile prevederi ale legii.
În Uniunea Europeană ciocârlia de câmp se mai vânează doar în șase țări – Grecia, Italia, Franța, Cipru, Malta și România, în restul țărilor fiind interzisă vânarea speciei din cauza declinului puternic generat de intensificarea agriculturii din ultimii 25 ani, numărul acestor păsări reducându-se cu 50%, conform BBC Nature. Un alt motiv pentru declinul speciei este braconajul în scopuri comerciale, limbile acestor păsări fiind considerate delicatese și vândute astfel restaurantelor din Europa.
Liber la masacru pentru străini
În forma propusă, Legea Vânătorii va deschide piaţa către vânătorii străini care vor putea vâna în România doar în baza permisului de vânătoare. Mai mult, se vor introduce facilități pentru transportarea vânatului în afara țării, ceea ce va conduce la un masacru în rândul păsărilor cântătoare.
„România este una dintre ultimele țări din UE care mai permite vânătoarea acestui tip de păsări. Dacă până acum străinii puteau vâna doar pe bază de invitație de la un administrator român de fond cinegetic, acum străinii pot organiza ei singuri vânători de păsări, adevărate măceluri. De exemplu, în 2009, în Balta Mare a Brăilei, un braconier italian a fost prins cu 2000 de ciocârlani. În 2010, în județul Brăila au fost prinși 15 braconieri italieni cu mii de ciocârlii, ciocârlani și prepelițe. În 2011, vameșii unguri au interceptat un transport de 11.000 de ciocârlii vânate în România și care plecau în Italia. În 2013, un alt italian a fost prins în Ialomița cu 5.400 de ciocârlii braconate. Este clar că dacă continuăm așa, vom mai auzi și vedea păsări cântătoare doar la muzeu”, a concluzionat Ovidiu Bufnilă, purtător de cuvânt din partea Societății Ornitologice Române.
Păsările cântătoare, simbol cultural și inspirație pentru marii muzicieni ai lumii
Păsările cântătoare au fost întotdeauna valoroase și datorită inspirației pe care au oferit-o marilor artiști ai lumii. De exemplu, Mozart, care a avut timp de trei ani un graur, i-a introdus cântecul în opera sa, Concertul pentru Pian nr. 17. O altă piesă celebră a lui Mozart, “Gluma muzicală” imită cântecul specific al graurului. De asemenea Beethoven, în “Simfonia pastorală” a transpus pe note cântecul privighetorii, cucului și pitpalacului.
Printre alți compozitori care s-au inspirat din cântecul păsărilor se numără Vivaldi (La Primavera și The Goldfinch), Prokofiev (The Bird din opera Peter and the Wolf), Camille Saint-Saens (The Swan), Tchaikovsky (Swan Lake), Handel (The Cockoo and the Nightingale), Schubert (The Raven), Stravinsky (Dance of the Firebird).
De asemenea, păsările cântătoare au fost adevărate simboluri sociale și surse de inspirație pentru cultura contemporană. Ciocârlia de câmp a fost simbolul rezistenței soldaților britanici din Primul Război Mondial, cântecul acesteia dându-le speranță în tranșee. Graurul este singura pasăre din istorie care a reușit să oprească ceasul Big Ben din Londra. În 1946 acul minutar al ceasului nu s-a mai putut mișca deoarece un număr mare de grauri s-a așezat pe el. Sturzul cântător este pasărea care era folosită ca mesager de piticii din cartea The Hobbit. În filmul cu același nume, sturzul cântător este pasărea care ciocnește în stâncă și îl trezește pe dragonul Smaug.
Note pentru editori
Descarcă informații despre varianta propusă a proiectului de lege
Cine susține proiectul de lege?
Propunerea legislativă este iniţiată de parlamentarii Florin Iordache, Ion Mocioalcă, Florin Pâslaru, Angel Tîlvăr, Petru Gabriel Vlase, Aurel Vlădoiu, Ioan Chelaru, Ion Rotaru (PSD), Kelemen Atilla-Béla-László (UDMR),Bogdan Ciucă (PC) și a fost adoptată de Camera Deputaţilor în 25 februarie, cu 303 voturi „pentru”, 11 „împotrivă” şi 16 abţineri.
Proiectul de modificare şi completare a Legii nr.407/2006 – Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic fusese respins de Senat în septembrie 2013.
Contacte de presă:
• Luminița Tănăsie, Director Executiv, Federația Coaliția Natura 2000 România, luminitatanasie2012@gmail.com, telefon 0725 963 009
• Marina Drugă, Dr. Biolog, Expert legislație de mediu, Societatea Ornitologică Română, marina.cazacu@sor.ro, 0729 097 969
• Cristina Șut, Biolog, Expert legislație de mediu, Societatea Ornitologică Română, cristina.sut@sor.ro
• Ovidiu Bufnilă, Purtător de Cuvânt, Societatea Ornitologică Română, ovidiu.bufnila@sor.ro, telefon 0745 76 84 48
• Dorian Ilie, Consumer PR Director, Rogalski Damaschin Public Relations, dorian.ilie@rogalski.ro telefon 0743 12 12 35

Despre campania Oprește barbaria, Salvează Ciocârlia!

Campania Oprește barbaria, Salvează Ciocârlia! este inițiată de Societatea Ornitologică Română și Federația Coaliția Natura 2000 România cu sprijinul Jazz Communication, Rogalski Damaschin Public Relations, Factor și Pukka.

Despre Societatea Ornitologică Română

Societatea Ornitologică Româna (SOR) este o organizație neguvernamentală, nonprofit, care derulează activități pentru protecția păsărilor și naturii cu sprijinul membrilor, voluntarilor, pe baza de donații și proiecte. Are răspândire națională prin sucursale și grupuri școlare, din 1997 fiind partener al BirdLife International – o rețea mondială care cuprinde 105 organizații naționale pentru conservarea păsărilor și a naturii. Estea cea mai longevivă organizație neguvernamentală de medu din România, fiind înființată în 1990.

Despre Federația Coaliția ONG Natura 2000 România

Federația Coaliția Natura 2000 România acționează informal din 2003, când 55 de membrii, organizații nonguvernamentale din domeniul protecției naturii, s-au reunit pentru a-și consolida puterea de acțiune la nivel național și local, și pentru a contribui la desemnarea siturilor Natura 2000 în România. Din 2013, federația are personalitate juridică și 15 membri înregistrați oficial. Printr-un parteneriat al organizațiilor nonguvernamentale, ce oferă reprezentativitate și forță la nivel național, Federația acționează în domeniile: arii protejate, conservarea biodiversității, implementarea rețelei Natura 2000 în România. În perioada iunie 2014-aprilie 2016 Federaţia derulează proiectul Capacitate si Implicare pentru Ariile Naturale Protejate din România , proiect finaţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Pentru informaţii oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesaţi www.eeagrants.org

Despre Jazz Communication

Jazz crede că ideile bune povestite cu multă emoție sunt cele care care îi fac pe oameni să reacționeze. Prâslea cel Voinic al agențiilor din România, crescând în 3 ani cât alții în mulți ani, Jazz are o echipă de 20 de oameni talentați care concepe și pune în practică idei de comunicare manifestate în orice mediu pentru Provident, Idea Bank, Lay’s, Star, Krax, Grand Entertainment, Muller Romania, GSK, Vichy România, Medlife, World Vision și alții.

Despre Rogalski Damaschin Public Relations

 Rogalski Damaschin Public Relations susține că este posibil ca prin comunicare întreaga comunitate să evolueze, într-o perioadă în care consumatorii au așteptări din ce în ce mai mari de la branduri, companii şi lideri. Misiunea agenţiei este să creeze un impact social și economic pozitiv, prin idei care inspiră schimbarea în bine. Astfel, agenția promovează în practica şi limbajul curent al PR-ului conceptul de “good advocacy”, care desemnează o comunicare militantă, onestă și creativă, de natură să genereze conținut valoros și rezultate pozitive atât pentru companii, cât şi pentru consumatori.  Agenţia se structurează în două arii de specialitate: consumer PR, coordonată de Alina Damaschin, în calitate de Creative Leader şi corporate PR, divizie coordonată de Eliza Rogalski, în calitate de Strategy Leader.